10 hurtige om god kommunikation på hjemmesider

Bliv bedre til at formidle på hjemmesider og intranettet med 10 hurtige tips.
Sørg for nem adgang til informationerne.

Prioriter dine henvisninger og links efter hvad der er mest efterspurgt.

Sæt dig i brugerens sted - Hvad er vigtigt for brugeren?
Brugeren bruger hjemmesiden for at finde ud af, hvad kommunen kan gøre for ham eller hende. Hvad kan jeg få? Kan kommunen hjælpe? Kan jeg betjene mig selv? Hvordan får jeg kontakt? Alt anden information er sekundær for brugeren, f. eks. faktuelle oplysninger om afdelinger, medarbejdere osv. Tilrettelæg dine informationer, så det primære for brugeren kommer først. Derefter kan der fyldes op med anden info - Del op i ”Need to know og Nice to know” (Det er selvfølgeligt klart at visse informationer skal være tilgængelige for borgerne/ansatte - men de behøver nødvendigvis ikke at stå først, hvis de ikke er særlig efterspurgt).

Skriv det vigtige først - Start med et kort resume af indholdet

Når folk surfer på internettet, leder efter oplysninger eller bare kigger, så går det stærkt. Derfor er det vigtigt at indlede hver side med et resume på tre til fem linjer, der lynhurtigt giver den besøgende et overblik over dokumentets indhold. Vores statistikker fortæller at den gennemsnitlige tid en besøgende bruger på Faxe Kommunes hjemmeside er 3 minutter og 12 sekunder.

Skriv i korte afsnit - brug talesprog

Lange afsnit bliver hurtigt uoverskuelige på skærmen og den besøgende giver op. Korte afsnit og sætninger giver overblik. Skriv i daglig talesprog, vær ikke bange for ”du” og ”I” - Skriv ikke: ”Borgeren kan henvende sig inden for normal åbningstid” - Skriv i stedet: ”Du kan henvende dig i åbningstiden…” Det er langt mere imødekommende. Vend dine sætninger så pointen kommer før forklaringen.

Skriv i et sprog, der er til at forstå - også for en elev i 7. klasse i folkeskolen

Fagsprog kan være nødvendigt. Men sørg for at de indledende sider er til at forstå - også for børn og unge. På de underliggende sider kan man gå mere i dybden - dog bør alt skrives så en udenforstående også kan følge med. Specifikke fagudtryk bør forklares.

Brug aldrig gammeldags sprog - herunder kancellisprog

Det danske sprog udvikler sig - og vi skal følge med. Undgå gammeldags sprog, skriv f. eks. ”mens” i stedet for ”medens” og ”linje” i stedet for ”linie”.

Hvis du skal nævne lovgrundlag - sørg for at anbringe de tørre fakta sidst i dokumentet

Det kan være nødvendigt at nævne lovgrundlaget for en beslutning eller et tiltag. Start aldrig med paragraffer og indviklet jura-sprog. Borgeren vil hellere have let tilgængelige fakta. Læg alt det ”tørre” i bunden af dokumentet.

Undlad at skrive om din afdeling/center på indledende sider

Den besøgende søger informationer, der er relevante for personen selv. Lav en underside, der hedder ”Om afdelingen” eller lignende. (Det interesserer ikke borgeren synderligt - det er nok mere vigtigt for afdelingen selv). Indledende sider bør indeholde nyheder og hurtige genveje til mest efterspurgte oplysninger.

Hvis dit indhold er meget omfattende,er det en god idé, at oprette teksten i afsnit

Læs korrektur - test indholdet
Lad en kollega, familie eller en ven se din side, bed om en mening… Er den relevant? Overskuelig og forståelig? Er der fejl?


Retskrivningsordbogen (Nyt vindue)